چکیده

اغلب نهادهای ناظر، مقررات توانگری مالی سختگیرانه ­ای جهت ایفای تعهدات تدوین می­ کنند. با این حال این قوانین عدم توانگری مالی شرکت­ های بیمه را تضمین نمی­کنند و در صورت عدم توانایی بیمه­گران در ایفای تعهدات خود، از بیمه­ گذاران حمایت کافی به عمل نمی­آورند. از این رو بسیاری از نهادهای نظارتی طرح­های حمایت از بیمه­گذاران متعددی تدوین کرده­اند تا بتوانند حداقل حمایت لازم را از بیمه­ گذاران در شرایطی که نظام ­های نظارتی بسنده نیستند، به عمل آورند. این طرح‌ها علاوه بر حمایت از بیمه‌گذاران برای جامعه و اقتصاد کشور نیز از طریق ارتقاء اعتماد عمومی به صنعت بیمه، سودمندند.

در این مقاله به بررسی ساختار کلی این طرح‌ها شامل حاکمیت، تأمین مالی و سطح پوشش‌ پرداخته می­شود. همچنین کارکردهای این طرح­ها از قبیل تسهیل تداوم خدمات بیمه­ای، ارائه حمایت مالی، کمک به انتقال پرتفو و ایفای نقش رابط میان شرکت­های بیمه تشریح می‌گردد.

این طرح‌ها، باید با توجه به خصوصیات و پیچیدگی‌های صنعت بیمه از جمله حوزه و سرعت هر گونه جبران غرامت، سازوکارهای تأمین مالی، تفاوت میان محصولات بیمه‌ای و اقدامات خاص حمایت از بیمه‌گذاران در نظام قانونی و چارچوب توانگری مالی طراحی شوند. در نهایت پیشنهاد می‌شود طرحی متناسب با شرایط، نیاز و قوانین و مقررات صنعت بیمه کشور پایه‌ریزی شود.

 واژگان کلیدی: حمایت از بیمه ­گذاران، ورشکستگی شرکت ­های بیمه، توانگری مالی، نهادهای ناظر

متن کامل مقاله:

https://www.mediafire.com/?bw2kazv9ugh4psd