خانواده ای از معیارهای ریسک وجود دارد که بر اساس نتایج مورد انتظار نسبت به یک مقدار حدی هستند.

ارزش در معرض خطر(Value at Risk (VaR))- ارزش در معرض خطر یا حداکثر خسارت احتمالی (Probable Maximum Loss (PML)) زیانی است که در سطح احتمال معین تعیین می­شود. اگر  بازدهی یک پرتفو در زمان t و سطح احتمال a باشد خواهیم داشت:

VaRα (X)=Ft-1(α)

ارزش در معرض خطر کوچکترین مقدار که احتمال اینکه خسارت از مقدار l بیشتر شود حداکثر برابر با (1-α)

ارزش دنباله در معرض خطر (Tail Value at Risk (TVaR)) که میانگین شرطی دنباله (Tail Conditional Expectation (TCE)) یا میانگین دنباله شرطی (conditional tail expectation (CTE)) نیز نامیده می­شود به صورت زیر محاسبه می­شود:

TVaRα (X)=E[X│F(X)>α]=E[X|X>VaRα (X)]

ارزش دنباله در معرض خطر برابر است با میانگین زیانی که شرکت در مواردی که زیان از سطح احتمال مورد نظر تجاوز کند، متحمل می­شود. با این تعریف ارزش دنباله در معرض خطر همیشه برزگتر و یا مساوی ارزش در معرض خطر است.

ارزش در معرض خطر و دنباله ارزش در معرض خطر برای اندازه گیری حد کفایت سرمایه مورد نیاز شرکت بیمه به کار می­روند.

ارزش در معرض خطر معیاری است که برای استفاده بسیاری از شرکت­های بیمه و موسسات مالی دیگر مناسب می­باشد. این معیار ساده و قابل فهم است. در حالی که محاسبه دنباله ارزش در معرض خطر پیچیده‌تر است. اطلاعات در مورد دنباله توزیع ها همیشه در دسترس نیست و اغلب به فرضیات بیشتری در مورد توزیع نیازمند است.

کسری مورد انتظار (Expected Shortfall (ES))- که ارزش در معرض خطر شرطی (conditional value at risk (CVaR))، میانگین ارزش در معرض خطر (average value at risk (AVaR)) و دنباله خسارت مورد انتظار (expected tail loss (ETL)) نیز نامیده می­شود. معمولاً برای ارزیابی ریسک بازار و ریسک اعتبار یک پرتفوی مورد استفاده قرار می­گیرد. این معیار در واقع جایگزینی برای ارزش در معرض خطر به شمار می­رود ولی نسبت به شکل دنباله توزیع خسارات بسیار حساس است. این معیار زیان مورد انتظار یک پرتفوی را در سطح احتمال معین و یا پایین تر از آن نشان می­دهد. بنابراین

ESα=E(X│X≥VaRα )

برای وقتی که توزیع  پیوسته باشد کسری مورد انتظار برابر با میانگین شرطی دنباله (TCE) خواهد بود.

کسری مورد انتظار بیمه گذار (Expected Policyholder Deficit (EPD))- مورد خاصی از کسری مورد انتظار است که مقدار آستانه در آن سرمایه مازاد شرکت تعریف می­شود. اگر C مقدار سرمایه موجود برای جبران ضرر شرکت باشد، پیشامد X>C ورشکستگی را نشان می­دهد و کسری مورد انتظار بیمه‌گذار را بیان می­کند.  E[(X-C) +]. عبارت + نشان دهنده مقادیر مثبت است.

مقدار دنباله در معرض خطر مازاد (Excess Tail Value at Risk (XTVaR))- مشابه ارزش دنباله در معرض خطر است با این تفاوت که در آن مقدار حدی نسبت به میانگین تعریف می­شود.

TVaRα (X)=E[X-μ|X>VaRα (X)]

بنابراین این مقدار برابر با TVaR-μ خواهد بود.