با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز!

با توجه به پرسش­های متعدد دوستان در مورد آشنایی با رشته اکچوئری، بهتر دیدم که مطلبی کلی در مورد آشنایی اولیه در خصوص علم اکچوئری و رشته اکچوئری در وبلاگ قرار دهم. امیدوارم برای دوستان مفید واقع شود.

علم اکچوئری

علم اکچوئری، علمی است که با بهره­گیری از روش­های ریاضی و آماری به ارزیابی ریسک در صنایع بیمه، مالی و سایر صنایع و حرفه­های مرتبط می­پردازد. به طور کلی اکچوئری­ها از روش­های دقیق ریاضیاتی و آماری برای مدلسازی موضوعات مرتبط با عدم اطمینان جهت پیش­بینی رخدادهای آتی و محاسبه معیارهای پیشگیرانه استفاده می­کنند.

رشته اکچوئری یک رشته بین رشته­ای محسوب می­شود و تلفیقی از علوم ریاضی، آمار، مالی و بیمه است. این رشته زمینه­ های کاربردی وسیعی دارد. به طور کلی می توان زمینه های اصلی زیر را نام برد:

  • صنعت بیمه (بیمه های اشخاص و بیمه های غیر اشخاص)
  • صنعت بازنشستگی (مزایای بازنشستگی، مزایای درمانی، تأمین اجتماعی)
  • صنعت خدمات مالی (سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، مشاوه مالی فردی)

در بیمه­های اشخاص اغلب از روش­های ریاضیات اکچوئری در محاسبات حق بیمه و ذخایر استفاده می­شود و مفاهیم ارزش فعلی تعهدات بسیار حائز اهمیت است.

در شاخه بیمه­های غیراشخاص از روش­های آماری و احتمالی و به طور خاص نظریه ریسک استفاده می­شود. در این حوزه برازش­ توزیع­های مناسب آماری، آشنایی با روش­های نرخگذاری مانند روش­های تعمیم یافته خطی (GLM)، سیستم­های پاداش و جریمه  و ... دارای اهمیت می­باشند.

سایر حوزه­های مهم در حوزه­ی بیمه تعیین ذخایر، توانگری مالی و مدیریت ریسک شرکت­ های بیمه هستند.

نهادهای آموزشی

در حال حاضر رشته اکچوئری در ایران در دانشگاه­ علامه طباطبایی (موسسه آموزش عالی بیمه اکو) و دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان یکی از گرایش­های رشته آمار ارائه شده است.

آینده کاری این رشته بسیار مطلوب و رو به رشد است به طوری که حوزه­های کاری رشته­ی اکچوئری در صنایع مختلف به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است.

نهادهای پژوهشی

از جمله نهادهایی که به تحقیق و پژوهش و برگزاری دوره های حرفه ای در زمینه اکچوئری می پردازد پژوهشکده بیمه می باشد. همچنین انجمن علمی محاسبات بیمه و مالی ایران از سال 1394 فعالیت خود را در حوزه گسترش و توسعه علم اکچوئری آغاز کرده است. اهداف انجمن عبارتند از:

  • گسترش و پیشبرد علمی دانش نظری و کاربردی آمار در حوزه صنعت بیمه و بازارهای مالی و سایر حوزه های مرتبط
  • ارتقای کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور پژوهشی و آموزشی  در زمینه‌های علوم محاسبات بیمه و مالی و سایر رشته‌های وابسته و ارتقای فرهنگ بیمه
  • انجام پژوهش‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با پژوهشگران، متخصصان و سایر کارشناسانی که به گونه‌ای با علوم اکچوئری و سایر رشته‌های وابسته سر و کار دارند.
  • همکاری با نهادهای اجرایی، آموزشی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
  • ترغیب و تشویق پژوهشگران و استادانی که خدمات شایانی در پیشبرد اهداف انجمن ارائه نموده‌اند.
  • برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی انتشار کتب و نشریات علمی در سطح ملی و بین المللی که در قالب تألیف،‌ترجمه، کتاب، مقاله و سخنرانی و غیره

آدرس سایت انجمن بیمه و مالی ایران: http://irsoa.ir