این کتاب به صورت الکترونیکی منتشر شده است و در اپلیکیشن فیدیبو قابل دسترسی است.

هدف این کتاب ارائه روش‌های «پایه» بیمه‌ی درمان است. در فصل‌های اول (فصل 1 تا  3) نیاز به بیمه درمان، ریسک‌های مورد تعهد شرکت بیمه صادر کننده بیمه‌نامه‌های بیمه درمان و تعریف محصولات بیمه در این حوزه (بیمه بیماری، بیمه حوادث، پوشش‌های بیماری‌های صعبالعلاج، تأمین درآمد، بیمه مراقبت بلندمدت، مزایای مرتبط با درمان به‌عنوان پوشش‌های الحاقی در بیمه‌نامه‌های بیمه زندگی) تشریح شده‌اند. بیمه‌نامه‌های انفرادی و گروهی هر دو در نظر گرفته شده‌اند. البته، به مسائل خاص مورد توجه کنونی، مانند طراحی محصولات جدید بیمه‌ای نیز اشاره شده است.

در ادامه (فصل 4) به سمت ویژگی‌های بیمسنجی کلی محصولات بیمه درمان تغییر جهت داده می‌شود. سپس، مدل‌های پایه‌ای بیمسنجی برای بیمه بیماری (فصل 5) و بیمه تأمین درآمد، یعنی مستمری‌های ازکارافتادگی (فصل 6) ارائه شده‌اند؛ همچنین مقدمه کوتاهی بر مدل‌های بیمسنجی برای محصولات بیمه مراقبت بلندمدت آورده شده‌ است.

در مورد مدل‌های بیمسنجی، «پایه» به معنای آن است که تنها اصل تعادل سنتی برای محاسبات حق‌بیمه و ذخیره درنظر گرفته شده است، درحالیکه، به مسائل مربوط به ریسک و توانگری مالی به اختصار پرداخته شده است. درواقع هدف این کتاب ارائه مقدمه‌ای جامع بر جنبه‌های پایه‌ای قیمت‌گذاری و ذخیره گیری است، براین اساس، ابزارهای فنی موردنیاز برای قدم گذاشتن در حوزه مدیریت بیمه درمان را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

این کتاب با درنظرگرفتن مخاطبان هدف خود که عبارتند از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم بیمسنجی، فارغ التحصیلان رشته‌های اقتصاد، بازرگانی و مالی، کارشناسان فنّی و متخصصان فعال در حوزه‌های بیمه و بازنشستگی طرح‌ریزی و ساختاربندی شده است.

فرض شده است که خواننده دوره‌های نمادگذاری‌ پایه ریاضیات مالی (نرخ‌های بهره، نرخ ترکیبی، ارزش‌های فعلی، اندوخته‌ها، مستمری‌ها و غیره) و احتمال (توزیع‌های احتمالی، احتمالات شرطی، ارزش موردانتظار، واریانس و غیره) را گذرانده است. ریاضیات در سطح نسبتاً پایین درنظر گرفته شده است: درواقع تقریباً تمام موضوعات در چارچوب «زمان-گسسته» ارائه شده‌اند، بنابراین ابزارهای تحلیلی مانند مشتق‌ها، انتگرال‌ها و غیره موردنیاز نیستند. بعضی از بخش‌ها که در آنها از حساب دیفرانسیل استفاده شده است، بدون ازدست دادن میزان قابل توجهی از درک اصول اصلی محاسبات، قابل اغماض هستند.

اگرچه این کتاب بیشتر به جای «پژوهش محور» بودن، «آموزش محور» است، بااین حال بسیاری از تلاش‌های علمی و حرفه‌ای در زمینه روش‌های بیمه درمان، مانند مقالات چاپ شده در نشریات علمی و ارائهشده در همایش‌ها، مقالات، گزارش‌های فنی و غیره در مراجع آورده شده‌اند. این مراجع بهویژه در مورد موضوعات خاص، که در آنها کتاب‌های درسی در دسترس نیستند و یا بهروز نشده‌اند، می‌توانند کمک ارزنده‌ای ارائه کنند. نقل‌قول‌ها و برخی نظرات در انتهای هر فصل در بخش خاصی فهرست شده‌اند.