چکیده

در دهه­ های اخیر اهمیت و کاربرد ارزش منصفانه برای دستیابى به اطلاعات صحیح و معتبر براى تصمیم­گیران در صنعت بیمه­ افزایش یافته است. ارزیابی مبتنی بر ارزش منصفانه با ترویج شفافیت، قیمت­ گذاری دقیق و مدیریت ریسک موثر می­تواند نقش مهمی در رضایت مشتریان در صنعت بیمه ایفا کند. با این حال، بیمه­گران باید به طور مؤثر تأثیر ارزیابی ارزش منصفانه را به اشتراک بگذارند و به نگرانی ­ها یا چالش هایی که ممکن است برای حفظ روابط مثبت با مشتری ایجاد شود، رسیدگی کنند. 

در این حوزه یکی از چالش­ های موجود، نحوه­ی محاسبه و برآورد ارزش منصفانه ­بر اساس فرضیات واقع­ بینانه می­باشد. در این مقاله به مهمترین روش­های برآورد ارزش منصفانه به همراه مزایا و محدودیت­ های هر روش پرداخته شده است. روش­ های برآورد ارزش منصفانه باید تا حد ممکن ساده و قابل فهم بوده و برآوردهای پایدار و معتبر ارائه دهند. به طور کلی انتخاب روش مناسب برای برآورد ارزش منصفانه در صنعت بیمه به ویژگی­ های خاص دارایی یا بدهی مورد نظر بستگی دارد. اغلب، ترکیبی از این روش­ها برای دستیابی به ارزش­گذاری دقیق تر و جامع تر استفاده می­ شود.

 

واژگان کلیدی: ارزش منصفانه، رضایت مشتری، توانگری مالی، مدیریت ریسک

 متن کامل مقاله