1.7 آزمونهای آماری معنیداری
برای آزمون معنیداری اثرات در مدل میتوان از آمارهی والد[1]، نسبت درستنمایی[2] یا آمارهی رتبه[3] استفاده کرد. جزئیات بیشتر در مورد این آزمونها در بررسی مک کالاو و نلدر (1989)[4] آمده است. محاسبه آماره والد نسبت به سایر آمارهها آسانتر است و آمارهای کارا برای آزمودن معنیداری اثرات است. اما نسبت درستنمایی نیازمند محاسبات دشوارتری است.
2 اجرای مدلهای تعمیمیافته خطی در نرمافزارهای آماری
2.1 مدلهای تعمیمیافته خطی در نرمافزار SPSS
در نرمافزار SPSS منوی مجزای به اجرای مدل تعمیمیافتهخطی اختصاص داده شده است. در این نرمافزار امکان انتخاب انواع متغیرهای پاسخ و تابع پیوند مرتبط با آن وجود دارد.
در صورتی که متغیر مستقل طبقهبندی شده (اسمی/ترتیبی) باشد در قسمت Factors و اگر مقیاس آنها کمّی (فاصلهای/ نسبی) باشد در قسمت Covariate وارد میشود. متغیر offset نیز میزان در معرضخطر بودن مورد تحت بررسی را در دوره زمانی مورد نظر نشان میدهد و مقادیر بین 0 و 1 را میپذیرد.
در بخش مدل میتوان مدل را بر اساس اثرات اصلی و یا متقابل میان متغیرهای مستقل تعریف نمود.
در بخش آمارهها نیز آمارههای معنیداری اثرات مدل و نیکویی برازش محاسبه میشوند.
2.1 مدلهای تعمیمیافته خطی در R
در نرمافزار R[5] با استفاده از دستور زیر میتوان مدل تعمیمیافتهخطی را با توجه به نوع متغیر و تابع پیوند مربوط اجرا کرد:
glm(formula, family=familytype(link=linkfunction), data=) |
|
Family |
Default Link Function |
binomial |
(link = "logit") |
gaussian |
(link = "identity") |
Gamma |
(link = "inverse") |
inverse.gaussian |
(link = "1/mu^2") |
poisson |
(link = "log") |
quasi |
(link = "identity", variance = "constant") |
quasibinomial |
(link = "logit") |
quasipoisson |
(link = "log") |
[1] Wald statistic
[2] Likelihood ratio
[3] Score statistic