مقدمه
مدیریت ریسک به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که باعث کاهش معرض خطرها میشوند. با توجه به آن که کسبوکار بیمه با فرض ریسک سروکار دارد مدیریت ریسک در صنعت بیمه از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این تغییرات عمدهای که در صنعت بیمه به وقوع پیوسته است اهمیت مدیریت ریسک را دوچندان ساخته است.
هدف هر سازمان خلق ارزش است. همچنین دارا بودن مزیت رقابتی در سودآوری اثرگذار است. از اینرو استراتژی کسبوکار در جهت تقویت مزیت رقابتی به منظور خلق ارزش تدوین میشود. در هر شرکت معمولاً فعالیتها و اقدامات عملکردی خاصی به منظور خلق ارزش انجام میشود. این اقدامات به عنوان محرک ارزش شناخته میشوند؛ زیرا بر جریانهای نقدی تولید شده اثرگذار هستند. در این میان ممکن است این اقدامات موفقیتآمیز نباشند یا سود مورد انتظار محقق نشود. بنابراین مدیریت ریسک سازمان در شرکت بیمه باید در جهت مدیریت ریسکهای مرتبط با محرکهای ارزش که در راستای تحقق استراتژیهای بیمه وجود دارند، ایجاد شود. در مدیریت ریسک، مانند تمام فعالیتهای مرتبط با کسبوکار ابتدا باید استراتژیها تعیین شوند. مدیران ارشد باید استراتژیهای سازمان را به گونهای تعیین و اجرا سازند که ارزش ایجاد شده حداکثر شده و ریسکهای موجود مدیریت شوند. پس از تدوین استراتژیها، به منظور اثربخشی فرآیندهای مدیریت ریسک کنترلهایی بر آنها اعمال میشوند.
متن کامل مقاله:
http://www.mediafire.com/view/x7rxb8hvy07orsr/insurance_rm.pdf